Metoda Montessori to jeden z najpopularniejszych systemów edukacyjnych i wychowawczych na świecie. Zyskuje rosnące uznanie także w Polsce. Sprawdź, na czym polega metoda Montessori, jakie są jej zalety, a potem zdecyduj, czy warto zapisać dziecko do szkoły montessoriańskiej.
Maria Montessori – kim była?
Zacznijmy jednak od początku. Maria Montessori była jedną z pierwszych lekarek we Włoszech oraz pedagogiem. Nie ceniła tzw. tradycyjnego modelu edukacji, który bazował na dyscyplinie, zniewoleniu, wpisywaniu w sztywne ramy, tłumieniu naturalnej ciekawości świata i zainteresowań u dzieci, a także na kazaniu im siedzieć w ławce po kilka godzin. Wydała kilka książek, m.in. publikację „Domy dziecięce: metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowywaniu najmłodszych dzieci”, którą warto przeczytać, jeśli poważnie myślisz o zapisaniu dziecka do takiej szkoły.
W 1907 roku w San Lorenzo, jednej z dzielnic Rzymu, otworzyła Dom Dzieci – szkołę, w której korzystała z autorskiej metody wychowania i nauki. Szybko zauważyła pozytywne zmiany w zachowaniu i w nauce podopiecznych, które odzyskały spokój i łatwiej koncentrowały się na konkretnym zadaniu. Montessori zaczęła zyskiwać popularność. Wkrótce zakończyła pracę lekarza, by podążać za powołaniem – skupiła się na pracy pedagoga.
Metoda Montessori jest wykorzystywana również dzisiaj – poznajmy jej najważniejsze zasady. Jak każda forma edukacji, ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Poniżej omawiamy, jakie są główne założenia metody Montessori.
Najważniejsze zasady Montessori
Przedszkola czy szkoły Montessori zdecydowanie różnią się od tradycyjnych. Dzieci w szkole Montessori odkrywają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Inaczej niż w szkołach tradycyjnych. Maluchy uczą się odkrywać swoje mocne strony i je wykorzystywać, ważne, by nauka dawała im też satysfakcję. Nauczyciel ma pomagać, wspierać i obserwować, pełni rolę mentora, powinien dostrzegać zalety i je u dziecka rozwijać. Ważne, by szanował decyzje i wybory dziecka, traktował je jako jednostkę. Znaczenie ma też dostosowanie do dziecka toku nauczania. Trzeba przyznać, że dzieci uczą się wtedy dużo chętniej i angażują się szybciej, gdyż nie odczuwają stresu i strachu czy wstydu, na co często mogą być narażeni ich rówieśnicy uczący się w tradycyjnych metodach.
Duże znaczenie dla większości dzieci mają także tzw. lekcja ciszy, gdyż pomagają się wyciszyć, ułatwiają koncentrację, skupienie się, osiągnięcie wewnętrznej harmonii. Dzięki nim nauka staje się bardziej efektywna.
W przedszkolach Montessori ważna jest też różnorodność. Dzieci korzystają z różnych materiałów dydaktycznych, organizowane są różne zabawy, które są opracowywane przez opiekunów na podstawie obserwacji uczniów i dostosowywane do nich na bieżąco. Materiały dydaktyczne są z różnych dziedzin, np. języków obcych, geografii, przyrody, astrologii czy matematyki.
fot. zolashelton / Pixabay