Czego tak naprawdę oczekujemy w okresie nauki w liceum? Czy pruski model siedzących w ławkach uczniów przygotowuje do wyborów XXI wieku i pozwala nabywać umiejętności naprawdę ważnych w życiu?

Nikt już chyba nie wierzy, że aktualne liceum ogólnokształcące bez poważnych zmian w wielu obszarach może przygotowywać młodzież do dorosłego życia. Nie chodzi o brak chęci czy starań wielu nauczycieli, ale o zbyt rozbudowaną podstawę programową, nieadekwatne metody, przepełnione klasy i zbytnią koncentrację na wynikach i ciągłym używaniu ocen jako motywatora do podejmowanych zadań.

Co cechuje więc dobre liceum ogólnokształcące, które jest w stanie dobrze przygotować uczniów do podejmowania odważnych decyzji? Ciśnienie na wynik i nagroda dyrektora powiązana z wynikiem matur? Czy raczej oddawanie młodzieży decyzyjności w obszarach, w których może być decyzyjna – elastyczne dobieranie rozszerzeń zamiast sprofilowanych klas, tworzenie programów samodoskonalenia, wspieranie nauki interdyscyplinarnej i projektowej, umożliwianie wpływu na organizację dnia czy zorganizowanie wycieczek.

Czego więc chcemy uczyć młodzież i w co wyposażyć, żeby była gotowa na wejście w zawodowe życie za 10-15 lat? Czy kluczowe jest zapamiętanie dat, faktów, wydarzeń i sztywnych reguł, do których każdy może dotrzeć klikając w telefonie?

Bezsprzecznie każdy człowiek musi mieć pewien pakiet podstawowej wiedzy, ale w przyszłości kluczowe będzie jeszcze bardziej niż teraz, zastosowanie kompetencji miękkich, samoświadomość, psychoedukacja pozwalająca na stawianie granic i lepsze rozumienie siebie, poszukiwanie swoich zainteresowań i odważne podążanie za nimi, ale również samodyscyplina i nieuleganie zniechęceniu przy napotykanych trudnościach.

Aby móc pracować nad tymi obszarami z młodzieżą, konieczna jest zmiana paradygmatu edukacji, bliższy kontakt nauczycieli z młodzieżą, chęć, czas i możliwość właściwego ich poznania na gruncie nie tylko edukacyjnym, tworzenia środowiska pełnego zaufania, akceptacji i oddawania odpowiedzialności. Jest to możliwe i konieczne w każdej szkole, ale częściej prywatne liceum ogólnokształcące może lepiej odpowiedzieć na potrzeby młodzieży organizując cotygodniowe zajęcia grupowe z psychologiem, tutoring rozwojowy lub naukowy, przeznaczając więcej godzin na pracę wychowawcy.

Czytaj również:  Chudnij za biurkiem

Źródłem zmiany podejścia i oczekiwań powinni być również rodzice, którzy mają bezpośrednią możliwość określenia tego, co ważne w wychowaniu ich dzieci, choćby przez zaprzestanie sprawdzania elektronicznego dziennika, oddania dzieciom odpowiedzialności za osiągane efekty i towarzyszenie dzieciom w nauce, nie wysyłając ich na korepetycje.

Materiał partnera: https://liceumprzyszlosci.pl/, fot. Sprachschuleaktiv, pixabay

Polecane

Bakterie

Zapalenia, zakażenia i wrzody

Upławy Wydzielanie cieczy z pochwy nie zawsze jest oznaką choroby.…

Czytaj więcej
Kuracja skóry

Kwaśna terapia – co powinnaś o niej wiedzieć?

Retin-A tak popularny w wielu gabinetach kosmetycznych został wyparty przez…

Czytaj więcej
Nakładanie różu na policzki

Nakładanie różu na policzki – pomocne wskazówki

Wiele kobiet nie docenia tego kosmetyku, a okazuje się, że…

Czytaj więcej
Ubiór na rower

Jak ubrać się na rower?

Przyjemna przejażdżka na rowerze to nie tylko sprawny rower oraz…

Czytaj więcej
kobieta prezentująca swoje długie włosy

Suplementy na porost włosów – czy są skuteczne?

Gęste, zdrowe włosy to marzenie wielu osób. Niestety, nie każdy…

Czytaj więcej