Czego tak naprawdę oczekujemy w okresie nauki w liceum? Czy pruski model siedzących w ławkach uczniów przygotowuje do wyborów XXI wieku i pozwala nabywać umiejętności naprawdę ważnych w życiu?

Nikt już chyba nie wierzy, że aktualne liceum ogólnokształcące bez poważnych zmian w wielu obszarach może przygotowywać młodzież do dorosłego życia. Nie chodzi o brak chęci czy starań wielu nauczycieli, ale o zbyt rozbudowaną podstawę programową, nieadekwatne metody, przepełnione klasy i zbytnią koncentrację na wynikach i ciągłym używaniu ocen jako motywatora do podejmowanych zadań.

Co cechuje więc dobre liceum ogólnokształcące, które jest w stanie dobrze przygotować uczniów do podejmowania odważnych decyzji? Ciśnienie na wynik i nagroda dyrektora powiązana z wynikiem matur? Czy raczej oddawanie młodzieży decyzyjności w obszarach, w których może być decyzyjna – elastyczne dobieranie rozszerzeń zamiast sprofilowanych klas, tworzenie programów samodoskonalenia, wspieranie nauki interdyscyplinarnej i projektowej, umożliwianie wpływu na organizację dnia czy zorganizowanie wycieczek.

Czego więc chcemy uczyć młodzież i w co wyposażyć, żeby była gotowa na wejście w zawodowe życie za 10-15 lat? Czy kluczowe jest zapamiętanie dat, faktów, wydarzeń i sztywnych reguł, do których każdy może dotrzeć klikając w telefonie?

Bezsprzecznie każdy człowiek musi mieć pewien pakiet podstawowej wiedzy, ale w przyszłości kluczowe będzie jeszcze bardziej niż teraz, zastosowanie kompetencji miękkich, samoświadomość, psychoedukacja pozwalająca na stawianie granic i lepsze rozumienie siebie, poszukiwanie swoich zainteresowań i odważne podążanie za nimi, ale również samodyscyplina i nieuleganie zniechęceniu przy napotykanych trudnościach.

Aby móc pracować nad tymi obszarami z młodzieżą, konieczna jest zmiana paradygmatu edukacji, bliższy kontakt nauczycieli z młodzieżą, chęć, czas i możliwość właściwego ich poznania na gruncie nie tylko edukacyjnym, tworzenia środowiska pełnego zaufania, akceptacji i oddawania odpowiedzialności. Jest to możliwe i konieczne w każdej szkole, ale częściej prywatne liceum ogólnokształcące może lepiej odpowiedzieć na potrzeby młodzieży organizując cotygodniowe zajęcia grupowe z psychologiem, tutoring rozwojowy lub naukowy, przeznaczając więcej godzin na pracę wychowawcy.

Czytaj również:  5 skutecznych sposobów na łupież

Źródłem zmiany podejścia i oczekiwań powinni być również rodzice, którzy mają bezpośrednią możliwość określenia tego, co ważne w wychowaniu ich dzieci, choćby przez zaprzestanie sprawdzania elektronicznego dziennika, oddania dzieciom odpowiedzialności za osiągane efekty i towarzyszenie dzieciom w nauce, nie wysyłając ich na korepetycje.

Materiał partnera: https://liceumprzyszlosci.pl/, fot. Sprachschuleaktiv, pixabay

Polecane

Smaki

5 smaków – słodki, słony, gorzki, kwaśny…

Pięć smaków, nie to nie błąd tytułu, rzeczywiście człowiek jest…

Czytaj więcej
zegarki tissot damskie

Zegarki Tissot damskie

Tissot prezentuje szeroki wybór zegarków damskich – od klasycznych i…

Czytaj więcej
Grzybica pochwy - wstydliwa kobieca przypadłość

Grzybica pochwy – wstydliwa kobieca przypadłość

Wiele osób każdego dnia zgłasza się do swoich ginekologów z…

Czytaj więcej
Objawy menopauzy

Objawy menopauzy

Najczęstszym pierwszym objawem menopauzy są zaburzenia miesiączkowania. Krwawienia mogą być…

Czytaj więcej
Jak radzić sobie z menopauzą i andropauzą