Site Loader
Zakupy na świąteczny stół

Nadchodzące Święta Wielkanocne to czas wzmożonego ruchu w osiedlowych sklepach, supermarketach i targowiskach. Jak podaje Gazeta Wyborcza, Inspekcja Handlowa (IH) sprawdziła jakość i oznakowanie produktów spożywczych, które najczęściej lądują na polskich stołach w tym okresie.

Podczas kontroli pod lupę wzięto wyroby czekoladowe, masło, bakalie, jaja, ciasta i przetwory. Niestety wszędzie można było znaleźć nieprawidłowości.

I tak na przykład, na 284 partie jaj inspektorzy zakwestionowali aż 44 procent Chodziło tu głównie o wprowadzające w błąd konsumenta oznakowanie na opakowaniu. Spacerująca po wybiegu kura na etykiecie jasno sugeruje, że jaj pochodzą z tzw. wolnego wybiegu???. Natomiast cyfra 3 w kodzie na skorupce informuje nas o tym iż jest to chów klatkowy, (cyfra 2 – chów ściółkowy, cyfra 1 – wolny wybieg, 0 – chów ekologiczny). W przypadku jaj dopatrzono się również błędów w oznaczeniach wagowych, zamiast rozmiaru XL konsument otrzymywał znacznie mniejsze.

Wątpliwość wzbudziła aż 1/4 wyrobów czekoladowych. Niewątpliwą „rekordzistką” była czekolada, której data przydatności do spożycia upłynęła 228 dni wcześniej. W pozostałych przypadkach przekroczona została zawartość tłuszczów roślinnych i mniejsza niż na informacji ilość orzechów czy rodzynek.

Mieszanki bakalii zawierały w opakowaniu mniej składników aniżeli informacja na etykiecie. W wielu sklepach kontrolerzy natrafiali na spleśniałe bakalie – 20 procent na 642 partie. Norm nie spełniało również 16 procent masła z 384 partii.

Według inspektorów widać wyraźną poprawę, jak mówią, w latach dziewięćdziesiątych w jednym sklepie wykrywali nawet 30 procent przeterminowanego towaru. Dzisiaj jest to co najwyżej kilka procent.

Wyniki te powinny być przestrogą dla nas, konsumentów. Robiąc przedświąteczne zakupy uważajmy co wkładamy do koszyka i uważnie czytajmy informacje zamieszczone na etykiecie, w szczególności te napisane małym drukiem. Kiedy natkniemy się na nieświeży lub wadliwy towar mamy prawo do reklamacji. Żywność paczkowana może być reklamowana w ciągu trzech dni od otwarcia, kupiona luzem w ciągu trzech dni od chwili zakupu. Musi być spełniony tylko jeden warunek – trzeba posiadać paragon potwierdzający datę zakupu.

Fitmaniak

Polecane

Witamina C

Witamina C wyleczy przeziębienie?

Kwas askorbinowy, nazywany potocznie witaminą C jest niezbędnym składnikiem diety...

Czytaj więcej
Alkohol-a-nowotwory

Alkohol, a nowotwory

Wielu jest zwolenników promowania alkoholu jako cudownego "leku" przeciw miażdżycy...

Czytaj więcej
Zdrowe jajka na Wielkanoc

Zdrowe jajka na Wielkanoc

Wielkanoc to czas wzmożonego spożywania jaj. Co warto wiedzieć przed...

Czytaj więcej
Zielona herbata

Działanie odchudzające ekstraktu z zielonej herbaty

Zielona herbata jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie, jej...

Czytaj więcej
Alergia nie tylko latem

Alergia nie tylko latem

Okres pylenia roślin rozpoczyna się już pod koniec lutego, ale...

Czytaj więcej

Archiwa