Wybierajmy produkty bogate w witaminy, składniki odżywcze, minerały i błonnik. Doskonałe będą m.in. kasze – każdy rodzaj jest skarbnicą innych składników, ale za to każdy warto spożywać!
Kasze królowały w Polsce już od setek lat, a nawet były podstawą diety.

Przyrządzano z nich zupy, potrawki, farsze itd. Dopiero w XIX wieku zostały wyparte przez ziemniaki, ale pod względem wartości odżywczej są znacznie cenniejsze zarówno od nich, jak i od makaronu oraz ryżu.

Kasze to doskonałe źródło witamin z grupy B, E, kwasu foliowego, magnesu, potasu czy żelaza. Obecnie na rynku jest ich szeroki wybór – ostatnimi laty nawet większy! Na sklepowych półkach znajdziesz też kaszę owsianą, orkiszową, bulgur, ale i podobną do kasz komosę ryżową oraz amarantus. Nie są to kasze, ale przygotowuje się je podobnie. Do łask wracają też manna, jaglana, pęczak czy drobna perłowa.

Na przykład jaglana jest dobra na przeziębienie, manna na trawienie, gryczana na serce itd. Co ciekawe, są nie tylko świetnym źródłem węglowodanów złożonych, ale i białka. Kontrolują pracę nerek, regulują trawienie oraz ciśnienie, chronią przed anemią, pomagają też utrzymać szczupłą sylwetkę. Są dość kaloryczne, ale jedzono z umiarem przyniosą nam same korzyści.
(KK)