Site Loader
Jak poprawić morfologię?

Macie nie najlepsze wyniki morfologii? Niedawno oddaliście krew albo dużo jej straciliście? Warto poprawić ten stan, wspomagając się dietą. Podpowiadamy, co warto jeść.

Buraki to podstawa

W codziennej diecie bardzo ważne są buraki – czy wiecie, że barwniki z tych warzyw aż czterokrotnie przyspieszają przyswajanie tlenu przez komórki? Efekt jest taki, że nie męczymy się tak szybko i nasze samopoczucie wreszcie wraca do normy. Można przygotować m.in. sałatkę z liśćmi młodego szpinaku i ulubionym serem albo krem z buraka, ale także przyrządzić buraki do mięsa jak robią to nasze babcie i mamy.

A skoro już mowa o domowych sposobach, przypomnijmy też o kiszeniu buraków – taki sok działa idealnie! Wystarczy kilka buraków, skórka z razowego chleba, czosnek, sól, cukier i kamienny garnek! Po około 3-5 dniach sok będzie gotowy.

Poza burakami czy papryką warte polecenia są też zielone warzywa, gdyż poprawiają krzepliwość. Sałata, kapusta, szpinak, brokuł powinny zagościć w codziennym menu – np. w formie koktajli.

Koktajle warzywno-owocowe

Pomysłów na poprawę wyników morfologii jest wiele – możesz wykazać się kreatywnością, przygotowując zupy, sałatki, a także pełne zdrowia koktajle. Idealna będzie m.in. botwinka oraz maliny, ale to połączenie idealne na lato, kiedy jest sezon na te produkty. Taki miks świetnie oczyszcza i odkwasza krew, a także dostarcza żelazo, duże ilości witaminy C i chlorofilu, którego budowa chemiczna, przypomnijmy, jest podobna do budowy hemoglobiny. Przygotowując koktajl, warto dodać także kawałek selera naciowego!

Sprawdzi się także pokrzywa lub szpinak – warto je łączyć z burakiem, dodać truskawki lub poziomki, do smaku można też dorzucić mango, a potem całość wymieszać z połową szklanki wody. Na anemię idealne będzie też inne połączenie – nie tylko botwina i buraki zawierają sporą dawkę żelaza. Warto zmiksować natkę pietruszki, jabłko, pomarańczę, sok z cytryny, dodać wodę i gotowe! Pijcie codziennie, a wyniki na pewno będą lepsze.

Czytaj również:  Trenujemy mięśnie dna miednicy

Poza tym bogate w żelazo są też algi – spirulina. Można kupić ją w postaci sproszkowanej i dodawać do koktajli. Na wagę złota jest także papryka, gdyż w jej składzie jest kilkukrotnie więcej witaminy C niż np. w cytrynie. Wiecie, że to właśnie witamina C wraz z rutyną chronią naczynia krwionośne i zapobiegają krwotokom? Paprykę jadamy na surowo, faszerowaną i pieczoną, ale także dodawajmy do sałatek oraz koktajli.

Mięso skarbnicą żelaza

Wśród produktów dobrych dla krwi są nie tylko warzywa i owoce, ale także mięso, np. wątróbka, podroby oraz steki wołowe. Są one bogate w żelazo, czyli w pierwiastek będący elementarnym budulcem dla układu krwiotwórczego – z niego są powstają erytrocyty i hemoglobina.

Czego nie jadać podczas anemii?

Pamiętajmy też, że jest lista produktów, które mogą zniweczysz nasze wysiłki, czyli utrudnić przyswajanie żelaza. Ogranicz zatem produkty z dużą ilością błonnika i wapnia (np. otręby, mleko, warzywa strączkowe). Co więcej, pij mniejsze ilości kawy i herbaty – zamień je na ww. koktajle oraz wodę mineralną.

Fot. Pixabay.com